Sign In

Remember Me

הגירה למטרת מגורים

הגירה למטרת מגורים

כשאנחנו מטיילים מחוץ לישראל, הכל נראה לנו כה שלו. יש ערים בהן אין צפירות בכביש ושקט ברחובות, אנשים עומדים בשקט בתור, לכל בית יש מפל משלו ושדות ירוקים, אנשים לא רצים לשום מקום (טוב, אולי בניו יורק יש קצת צעקות, צפירות ורעש…), ובכלל מרגיש כאילו אנשים במדינות אחרות חיים במוזיאון וברמה אחרת לגמרי. אם יש לכם חברים שעשו את הצעד והיגרו למדינה אחרת, בוודאי שמעתם חוויות טובות יותר או טובות פחות (אם הם באמת גלויים איתכם).

הגירה למדינה חדשה היא צעד משמעותי וחשוב בחייכם. אתם תיחשפו לאנשים, מקומות ולתרבויות חדשות, והחוויות שתעברו יעצבו את אישיותכם לטוב ולרע. אבל, הגירה אינה מתאימה לכל אחד ואחת. יכולים להיות קשיים בקבלת ויזה, קשיי הסתגלות, קשיים למצוא עבודה חוקית, ואתם עלולים למצוא את עצמכם לבד במדינה זרה (ולא, זו לא אותה הבדידות כשאתם תרמילאים, או עובדים שנה כאו-פר באוסטרליה – זה בדידות שחווים רק כשמהגרים ואין אנשים מוכרים בסביבתכם). כדי שתהליך ההגירה יצליח אתם צריכים כוח רצון חזק, אמונה בעצמכם והתמדה גם לנוכח הכישלונות שבדרך. אם תתמידו, כמו מיליוני מהגרים בעולם ומאות אלפי מהגרים ישראלים, תצליחו, ואם תחליטו לחזור לישראל כי זה לא הסתדר – זה גם בסדר, לפחות תדעו שניסיתם.

כל מדינה היא אחרת, כל מדינה היא עולם ומלואו. אם עברתם לניו יורק,לונדון או פריז, יוקר המחיה יכול להיות גבוה מישראל, אבל איכות החיים תהיה יותר גבוהה (לדוגמא, תחבורה ציבורית 24/7). אם עברתם לשווייץ או למדינות הסקנדינביות, איכות החיים מצוינת, אבל לחיות שם זה יקר עוד יותר מניו יורק, לונדון או פריז (יש הרבה מאוד שוויצרים שנוסעים לגרמניה לעשות קניות בסופר, למשל). יש דבר אחד דומה ברוב המדינות בעולם, בניגוד לישראל: המשכורות ברוב התחומים גבוהות יותר, וברוב המקרים מותאמות ליוקר המחיה. כן, גם בשוויץ.

מציאת דירה במדינת היעד

מציאת דירה שכורה במקום ובמחיר טוב היא אחד האתגרים הגדולים שעומדים בפני המהגר המצוי. אם אין לכם קשרים, מוסד אקדמי או מעסיק שיספק לכם דירה, תהליך חיפוש הדירה עשוי להיות מתסכל ולהימשך חודשים רבים, ובתקופת החיפוש תיאלצו להתפשר על איכות מגורים נמוכה מזו שהתרגלתם אליה בישראל.

ניתן דוגמא להמחשה: תארו לעצמכם שיש בבעלותכם דירה להשכרה במרכז ת"א ושני מועמדים: שירלי ברמן, בת 27, ילידת ישראל, עובדת בבנק, וג'וזף טיגלו, בן 27, יליד הפיליפינים, מטפל בבית אבות. למי הייתם מעדיפים להשכיר את הדירה? שירלי ברמן כנראה. זו בדיוק הסיבה שלמהגרים, גם ישראלים, קשה למצוא דירות במקומות טובים. לתושבים מקומיים יש יתרונות, וגם ביניהם יש תחרות עזה בערים הגדולות בעולם, כך שהסיכויים שלכם כמהגרים למצוא דירה טובה במקום מרכזי בתנאים טובים קלושים, לפחות בהתחלה.

שימו לב שהרבה מדינות דורשות רישום כתושב לאחר מספר מסוים של ימים (למשל, בגרמניה החוק הוא שיש להירשם תוך 14 יום מיום ההגעה למדינה), כך שכדאי לבדוק האם הדירה ששכרתם "כשרה" לרישום בעירייה, על פי חוק.

לחיפוש הדירה המיוחלת מספר שלבים:

1. כדאי למצוא כבר מישראל, לפני העזיבה, מקום ללון בו לתקופה הראשונית (שבוע עד חודש, ואולי אף יותר). אפשר להיעזר בחברים וקרובי משפחה שגרים במדינת היעד, או ללון בהוסטל, דירת איירבינבי לתקופה מוגבלת (שימו לב שאיירבינבי לא חוקיים בחלק מהמדינות) ואפילו סאבלט של חדר או דירה. חבל להביא איתכם תכולת דירה כאשר אין לכם עדיין מקום קבוע, מאחר שבכל מדינה העברת תכולה, גם בתוך העיר, עולה כסף, וכך גם איחסון.

2. אם אתם סטודנטים, בקשו מהמוסד האקדמי לגור במעונות הסטודנטים. כך תגורו במיקום טוב, כנראה עם שותפים, ותשלמו מחיר מופחת. שימו לב שהתחרות בין הסטודנטים גדולה, ולכן מומלץ להירשם למעונות מיד לאחר קבלתכם ללימודים. אם התמזל מזלכם ומצאתם עבודה כבר מישראל, בדקו אם המעסיק מספק שירות של חיפוש ומציאת דירה. כדאי להתייעץ עם הגורם המטפל בחברה ולהסביר לו את הצרכים שלכם, במיוחד אם יש לכם ילדים.

3. איך מתנהלים לאחר ההגעה למדינת היעד?

  • קשרים: אחת הדרכים הטובות למצוא דירה היא דרך קרבה משפחתית או חברתית. מהגרים מצליחים לעיתים למצוא דירות לאחר שיצרו קשרי חברות עם תושבים מקומיים. כשאתם באירועים חברתיים ומציגים את עצמכם, ציינו שאתם מחפשים דירה. אין לדעת אם תיתקלו באנשים שיש להם דירות להשכרה או שהם יודעים על דירות כאלה. כמו כן, כדאי להתיידד עם ישראלים מקומיים, שאולי יוכלו לעזור לגם במציאת דירה.חפשו בפייסבוק קבוצות של ישראלים במדינה או בעיר שהיגרתם אליה, והצטרפו אליהן.
    כמו כן, באינטרנט יש לוחות מודעות של ישראלים שהיגרו לעיר/מדינה שהיגרתם אליה ולפעמים מתפרסמות שם דירות להשכרה.
  • אתרי אינטרנט מקומיים: חפשו בגוגל לוחות מודעות לדירות להשכרה במדינה. לכל מדינה יש 2-3 אתרים מובילים בשפה המקומית שבהם המקומיים מחפשים דירה, כמו גם 2-3 אתרים עבור מהגרים ואחרים שאינם דוברי השפה המקומית. זו השיטה היעילה ביותר למיין ולסנן דירות על פי הצרכים שלכם.
  • מתווכי נדל"ן: דירות ללא מתווך תמיד עדיפות משום שאתם נפגשים ישירות עם בעלי הדירות וחוסכים עמלת תיווך. עם זאת, לא רבות הדירות שמתפרסמות ללא תיווך. רוב הדירות להשכרה הן דרך מתווכים שגוזרים עמלה, ועליכם לעבור את הסינון שלהם לפני שיפגישו אתכם עם בעלי הדירה (שבאופן כללי מעדיפים מקומיים על זרים). את הקשר עם המתווך ניתן ליצור במייל או בטלפון המופיעים במודעה, ותצטרכו לענות האם אתם עובדים ומרוויחים מספיק כדי לעמוד בדמי השכירות החודשיים. אם תענו בחיוב, תקבעו פגישה בדירה, והיכולת שלכם לעמוד בתשלומים תיבדק לעומק.
    יש שני סוגי מתווכים. המתווכים "הכמותיים" קובעים פגישה בדירה עם עשרה אנשים באותה השעה. המעוניינים ממלאים טופס, בשפה המקומית, עם פרטים אישיים. הפרמטר המרכזי, אבל לא היחיד, הוא המקצוע וההכנסה שלכם. המתווכים "האיכותיים" נפגשים כל פעם עם אדם אחד, מסיירים איתו בדירה, מתרשמים ממנו וכותבים חוות דעת לבעל הדירה, והוא מחליט אם לפגוש אותו. מתווכים ממליצים על אנשים שלדעתם בעל הדירה יחתום אתם על חוזה שכירות, כי הם מרוויחים כסף רק לאחר חתימת החוזה.
    מילה לגבי הסטיגמה הנוראית של מתווכי נדל"ן ישראלים מחוץ לישראל, מאחר שיש רבים כאלו ברחבי העולם. חלק עושים זאת כעבודה זמנית, חלק כמקצוע לחיים. לא כולם מנסים לרמות ו/או לקחת עמלה מופרזת. כך, למשל, מתווך ישראלי אולי יכול לעזור לכם למצוא דירה שלא צריך עבורה מסמכים וטפסים. אבל, כמו תמיד, צריך לפקוח עיניים ואוזניים ולבדוק האם שכר הטרחה מופרז או לא. יש מתווכים ישראלים נחמדים ויש כאלו שלא – כמו בכל העולם.בנוסף, יש גם עולם מחוץ לאינטרנט – חפשו בעיר סוכנויות נדל"ן להשכרת דירות. אפשר לקבוע פגישה טלפונית או להיכנס באקראי. חלקן יציעו לכם דירות בהתאם לצרכים ולתקציב שלכם ואז יקבעו לכם פגישה בדירה עם המתווך. אם תרצו, תתקיים פגישה עם בעל הבית. (שימו לב שדירות מרוהטות יקרות יותר מדירות ריקות).
  • דירות יוקרה: אם יש לכם כסף, חפשו דירות יוקרה. אמנם תשלמו פי שלושה מדירה רגילה, אבל הביקוש להן נמוך וסביר שתמצאו דירה בתוך פחות מחודש, מאובזרת למכביר ובמיקום מצוין.
  • תרמיות וסקאמים: תמיד שימו לב שלא להעביר כסף לפני שראיתם את הדירה, חתמתם על החוזה וקיבלתם את המפתחות. יש דרכים רבות לזהות תרמיות כאלו (העיקרית שבהן היא "אני כרגע לא בעיר, אז תעבירו לי כסף בווסטרן יוניון ואני אשלח לכם מפתחות בדואר), וכדאי לבדוק שוב ושוב (ושוב) מי בעל הדירה או השוכר הראשי, והאם מותר להם להשכיר את הדירה או החדר.
  • דרישת ביטחונות לשכירות דירה: ככלל, ניתן לומר שהדרישה לביטחונות באירופה גבוהה יותר מארה"ב בגלל החוקים הסוציאליים שהתפשטו במערב אירופה בעשורים האחרונים, אבל דרישה לפיקדון או כל ערבות אחרת היא לגיטימית לחלוטין, ולו רק שאלו מאפשרים לבעל הדירה לכסות על נזקים עתידיים שייגרמו על ידי הדיירים.

4. מצאתם דירה ראשונית?! נהדר!! עכשיו קדימה לבירוקרטיה ולמציאת דירה קבועה!!

להארות, הערות ועדכונים, אנא פנו אלינו ונעדכן בהקדם, תודה!


Subscribe
Notify of

1 תגובה
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments